woensdag 10 april 2013

Stilte voor de storm?

Het is stil op dit blog. Waar is dePMOer dan allemaal mee bezig? Is ze nog wel PMOer?

Sorry sorry. Er zijn spannende ontwikkelingen.

Toen ik 10 jaar geleden begon als project en programma ondersteuner (PMO medewerker) moest ik het wiel zelf uitvinden. En voelde ik me ongeveer zo ..

Ja ik was toen ook van de projectcommunicatie.
Ik liet het vaak van de betreffende projectmanager afhangen welke werkzaamheden ik uitvoerde. Soms pakte ik extra zaken beet als ik zag dat dit nodig was en bleef liggen. Meestal was een projectmanager juist blij als dat deed, uitzonderingen daar gelaten.
Ik zocht me suf naar praktische informatie over projectondersteuning.
10 jaar verder is er nog steeds GEEN praktische gids om inzicht te krijgen wat je als project of programma PMO medewerker kan doen en hoe je dat dan handig kan aanpakken.

Dus!
Ik schrijf nu het boek dat ik zelf 10 jaar geleden als projectondersteuner zocht en tot de dag van vandaag niet heb kunnen vinden en ik wil graag andere PMO medewerkers helpen bij hun carrière in dit nog jonge, soms nog ondergewaardeerde, vakgebied.

Ik zocht lang naar een logische metafoor voor dit type PMO. Niet te verwarren met een permanente PMO afdeling die ook steeds vaker aan het ontstaan is binnen organisaties.
Als iemand die graag shopt (welke vrouw niet ;-) ), kwam ik op een gegeven moment in gesprek met de eigenaresse van een pop-up shop .
Link voor wie van leuke kleding en tassen houdt van Nederlandse bodem en wil weten waar en wanneer deze pop-up ergens opduikt.

Een pop-up shop is een tijdelijke winkel die opeens ergens verschijnt, toegevoegde waarde levert aan een aantal stakeholders en uiteindelijk weer verdwijnt als bepaalde doelstellingen bereikt zijn.

De eigenaresse van de pop-up shop waar ik in gesprek mee raakte, heeft een checklist en moet keer op keer dezelfde processen inrichten of duidelijkheid over krijgen.



Een project en het tijdelijke PMO binnen zo’n project zijn net als een pop-up shop een tijdelijke organisatie op soms wisselende locaties. Er moet in zeer korte tijd veel worden geregeld zoals:



  • Resourcing: huisvesting, vergunningen, personeel.
  • Financiën: kosten, baten, geldstromen, kassa systemen.
  • Planning: van wanneer tot wanneer is de tijd om de shop verkoop gereed te krijgen en hoe lang blijft deze open?
  • Stakeholder management en communicatie: Wie zijn betrokken (winkeliers vereniging, verhuurder, gemeente, potentiele klanten, pers) en hoe en wanneer gaan we reclame maken?
  • Informatie en configuratie management: hoe doen we aan voorraad beheer op welke manier gaan we prijzen (uniforme prijs labels)?
De parallel tussen een tijdelijk PMO (project support office) en een fysieke pop-up shop is leuk.


Terug naar het boek.
Het schrijven, ontwerpen en marketing doen is een pittig project heb ik inmiddels ervaren. Wel 1 waar ik heel veel energie van krijg en veel van leer. Deze ervaringen deel ik via de facebook pagina die ik hiervoor heb aangemaakt.
http://www.facebook.com/HetPMOalsPopUpShop
De eerste pagina's zijn hier te lezen.

Er kan worden voor ingeschreven op het boek (publicatie begin juni 2013).
Je ontvangt aantrekkelijk korting bij voorinschrijving
Eenmalige aanbieding 30,- (exclusief verzendkosten). De vaste boekprijs wordt 37,50 euro.
Mail je voorinschrijving verzoek naar: mertine.middelkoop@gmail.com
(firmanaam), naam, adres, (aantal exemplaren)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten